KERTAS
KERJA
PROGRAM
“PPKI FAMILY DAY”
ANJURAN
PERSATUAN
SOKONGAN IBU BAPA & GURU PPKI
SK
BUMIPUTERA, LUNDU
1.0
PENDAHULUAN
Program “PPKI FAMILY DAY” merupakan projek julung kalinya
yang dirancang oleh Persatuan Sokongan Ibu Bapa dan Guru PPKI SK Bumiputera,
Lundu dengan kerjasama para guru PPKI. Program ini dirancang akan dilaksanakan
selama satu hari di kawasan sekitar kawasan Retreat Union. Program ini telah dibincangkan
dalam Perjumpaan Persatuan Sokongan Ibu bapa dan guru PPKI SK Bumiputera
pertama bagi sesi pertama 2013/2014. Program ini dirancang bertujuan untuk merapatkan ukhuwah dan
silaturahim di antara murid – murid PPKI, ibu bapa dan guru – guru PPKI.
2.0
OBJEKTIF
2.1
Mengeratkan
hubungan silaturrahim antara murid - murid PPKI
2.2
Merapatkan
jurang antara murid - murid & ibu bapa PPKI dengan para guru PPKI
2.3
Menggalakkan
penglibatan murid - murid dalam aktiviti-aktiviti luar yang dijalankan
2.4 Mengamalkan
Terapi dalam Pendidikan Khas secara berkesan bersama ibu bapa murid PPKI SK
Bumiputera, Lundu.
2.5 Memberi
pendedahan kepada ibu bapa tentang pentingnya Terapi sebagai proses pemulihan
bagi anak – anak berkeperluan khas.
3.0
TARIKH
DAN TEMPAT
Nama
program : PPKI Family Day
Tempat : Retreat & Training
Centre
Tarikh : 06 Julai 2013
Hari
: Sabtu
4.0
PESERTA
SASARAN
22 Orang Murid PPKI SK Bumiputera, Lundu
5.0
AJK
PELAKSANA
Sila
rujuk lampiran 1
6.0
ATURCARA
PROGRAM
Sila
rujuk lampiran 2
7.0
ANGGARAN
PENDAPATAN DAN PERBELANJAAN
Sila
rujuk lampiran 3
8.0
PENUTUP
Diharapkan agar program ini dapat memberikan impak yang
positif kepada jalinan hubungan diantara murid, ibu bapa dan para guru PPKI SK
Bumiputera, Lundu. Sehubungan itu, kerjasama dan sokongan daripada semua pihak
amat perlu agar objektif yang telah digariskan berjaya dicapai. Sejajar dengan
tema program PPKI iaitu ’Kemenjadian murid – murid PPKI tonggak utama’.
”KEMENJADIAN MURID – MURID PPKI TONGGAK UTAMA”
Disediakan
oleh,
................................
(CIK KASUMA BINTI MAJID)
Penyelaras
Program ’PPKI
Family Day’
SK Bumiputera,
Lundu.
Disemak oleh :
-
....................................
(HJH NORASIDAH MOHAMAD)
Pengerusi 2
Penolong Kanan
PPKI
SK Bumiputera,
Lundu
Disahkan
oleh :-
...........................................
(EN
ANNUAR B. HJ LAY)
Guru Besar
Sk Bumiputera , Lundu, Sarawak
LAMPIRAN 1
AJK PELAKSANA
PROGRAM PPKI FAMILY DAY
Penaung : En. Annuar b. Hj Lay
Guru Besar
SK Bumiputera, Lundu.
Ex-Officio : En. Bahrin b. Tahir (
Penolong Kanan Tadbir )
En. Hasli b. Pulit ( Penolong Kanan Ko
Kurikulum )
Pn. Malati binti Hassan ( Penolong Kanan HEM
)
SK Bumiputera, Lundu.
Pengerusi 1 : En. Jacquarry Mut
Yang Dipertua
Pengerusi
Persatuan Sokongan Ibu bapa & guru PPKI
SK Bumiputera,
Lundu
Pengerusi 2 : Hjh Norasidah Mohamad
Penolong Kanan PPKI
SK Bumiputera, Lundu
Penyelaras
Program : Cik Kasuma binti Majid
Pen.
Penyelaras : Hjh. Norasidah
Mohamad
Setiausaha : Cik Zufazela Mansuriwaty
binti badar
Bendahari : Pn. Suriany Iskandar Wong
Biro Logistik : En. Abg. Keprawi Abg. Indie
Biro Makanan : Pn. Atirisah @ Asiah Soudi
Biro Aktiviti : Pn. Susilawati binti Sahari
Pn. Hayati binti Sahari
Biro
Keselamatan : En. Has bin Ahmat
Cik Norliah Hj. Wen
Ustazah Che Salmah Abd Razak
LAMPIRAN 2
ATURCARA PROGRAM
“PPKI
FAMILY DAY”
06
JULAI 2013 (SABTU)
7.30a.m :
Pendaftaran murid - murid PPKI
7.45a.m : Ketibaan penasihat dan para guru PPKI
8.30a.m : Kata-kata aluan oleh Presiden PPKI
8.45a.m : Sarapan pagi
9.00a.m : TERAPI HIDRO - AKTIVITI REKREASI RENANG/HIDROTERAPI
( sila rujuk Lampiran 4 )
12.15a.m : Makan Tengahari
12.30a.m : Penyampaian cenderamata kepada
Jurulatih Renang
1.00 p.m : Majlis Bersurai
LAMPIRAN 3
ANGGARAN
PENDAPATAN DAN PERBELANJAAN
PROGRAM PPKI
FAMILY DAY
A.PENDAPATAN
|
||||
Kadar
(RM)
|
Bilangan
|
RM
|
RM
|
|
YURAN PESERTA
PERUNTUKAN
SUMBANGAN
LUAR/ TAJAAN
|
30
|
22
|
660
|
660
|
JUMLAH
PENDAPATAN
|
660
|
B.PERBELANJAAN
|
||||
Harga
per unit (RM)
|
Bilangan
|
RM
|
RM
|
|
1. Logistik/
Peralatan
a) ,Pengangkutan
2. Makanan
a) Sarapan
pagi
b) Makan
Tengahari
3. Cenderahati
a) Jurulatih
Renang
|
100
2.50
***Sendiri
20
|
1
(Van)
57 orang
3 orang
|
100
142.50
60.00
|
100
142.50
60.00
|
JUMLAH
PERBELANJAAN
|
![]() |
302.50
|
LAMPIRAN 4
TERAPI
HIDRO
Terapi hidro di
lihat sesuai untuk perkembangan fizikal kerana kombinasi pergerakan motor kasar
dan halus serta mental murid dapat dirangsang secara serentak. Pergerakan dalam
air didapati lebih mudah dan bebas serta ti dak dibebani oleh keperluan alatan
sokongan selain daya apungan air sahaja.
Rangsangan air
yang secara semulajadi dapat membantu murid tenang walaupun pada permulaannya
sesetengah murid akan berasa takut untuk masuk ke dalam air. Perkara ini dapat
diatasi dengan membawa murid ke kawasan cetek sebelum berpindah ke kawasan yang
lebih dalam. Secara tidak langsung guru-guru telah melatih membina keyakinan
diri murid-murid "water confidence". Melalui terapi seumpama ini,
ianya dapat memantapkan perkembangan fizikal dengan aktiviti-aktivi seperti
regangan seterusnya melembutkan sendi dan meningkatkan daya ketahanan jantung
dan otot-otot rangka.
5.1. PENGENALAN
Pemilihan
program rekreasi renang/hidroterapi bagi murid-murid Program Pendidikan Khas
Pembalajaran (PPKP) adalah bagi memberi peluang kepada murid-murid bermasalah
pembelajaran menjalani aktiviti dan program yang sama seperti murid-murid
normal yang lain. Program yang dirancang biasanya merupakan program awalan atau
permulaan renang. Murid diajar berenang dan bermain air di dalam kolam yang
cetek. Kawasan yang paling dalam di kolam tersebut berukuran 1 meter.
5.2. OBJEKTIF
Aktiviti
berenang dapat memberi keseronokan dan menggembirakan murid-murid bermasalah
pembelajaran ketika berada di dalam kolam atau air di samping dapat membentuk
sikap kerjasama dengan rakan-rakan mereka. Ia juga membolehkan murid-murid
bermasalah pembelajaran memperolehi kemahiran renang sama seperti murid-murid
normal. Selain itu, renang juga merupakan salah satu latihan latihan terapi
(Hidroterapi/Terapi Air) bagi murid-murid PPKP ini.
5.3. DEFINISI
DAN KONSEP
Hidroterapi
didapati sesuai untuk perkembangan fizikal dan pergerakan motor kasar dan motor
halus serta mental murid-murid berkeperluan khas di mana segala otot-otot dan
otak mereka dapat dirangsang, pergerakan dalam air lebih mudah dan bebas, serta
tidak dibebani seperti keperluan alat sokongan yang menghadkan pergerakan.
Imbangan dalam
air bukanlah masalah utama. Oleh itu lebih banyak pergerakan dapat dilakukan
dan daya penumpuan individu dapat dipertingkatkan dan masalah tingkahlaku
didapati tidak seperti lazimnya. Ini disebabkan oleh ransangan air secara
semulajadi.
Walaubagaimanapun,
murid-murid PPKP mungkin mengalami sedikit rasa takut dengan air. Di sinilah
guru memainkan peranan membantu dalam membina keyakinan diri. Hasilnya
murid-murid akan dapat membina konsep diri yang positif melalui aktiviti
hidroterapi ini. Melalui hidroterapi juga, ianya dapat memantapkan perkembangan
fizikal melalui pelbagai aktiviti seperti regangan, melembutkan sendi-sendi,
meningkatkan daya ketahanan otot-otot dan jantung. Banyak aktiviti dan
pergerakan yang tidak dapat dilakukan di darat dapat dipraktikkan di dalam air.
Dalam hubungan
ini, hidroterapi dapat meneroka pergerakan-pergerakan yang boleh dilakukan oleh
murid-murid PPKP ini. Bagi sesetengah murid, mereka didapati lebih berkeyakinan
di air berbanding di darat. Kejayaan sesuatu program pengajaran bergantung pada
prosedur pengajaran yang jelas, sokongan dan garis panduan yang diberi. Walau
bagaimanapun garis panduan adalah sama untuk semua, hanya penyesuaian dan
modifikasi diperlukan terhadap individu berkeperluanyang unik ini.
5.4. KEPENTINGAN
HIDROTERAPI
Hidroterapi
merupakan suatu bidang yang agak luas bertujuan untuk mengembalikan, memelihara
dan memulih keadaan emosi, fizikal, psikologi dan spiritual kepada keadaan yang
lebih baik atau normal. Antara kepentingan hidroterapi ini ialah:
i. Menghilangkan
tekanan
ii. Keupayaan
berkomunikasi
iii. Simulasi
sistem otak
iv. Bina
keyakinan diri
v. Kreativiti
vi. Kawalan diri
vii. Latihan ‘Social
skill’
viii. Merangsang
pertuturan
ix. Melatih
sikap bekerjasama
x. Meningkatkan
kesabaran
xi. Pengamatan
xii. Latihan
koordinasi badan dan anggota badan yang lain
xiii. Latihan
daya kepimpinan
xiv. Manipulasi
tangan dan jari-jemari
xv. Daya konsentrasi
xvi. Pembentukan
‘body image’
xvii.
Peningkatan ‘self-esteem’
5.5. PANDUAN
KESELAMATAN
Sebelum
menjayakan aktiviti renang untuk murid-murid PPKP ini, faktor yang paling
penting dan perlu diambil kira adalah faktor keselamatan. Kita melihat faktor
keselamatan ini dalam sudut ketidakupayaan fizikal dan tahap ketidakupayaan
intelektual murid-murid tersebut.
i.
Ketidakupayaan Fizikal
Guru hendaklah
berada di dalam air dan bersedia untuk menerima murid ke dalam kolam. Semasa
berada di dalam air hendaklah dalam kedudukan berdiri dengan kaki terbuka dan
kepala berada di atas paras air. Gunakan bahagian atas badan untuk mengawal
imbangan dan sentiasa apungkan badan. Elakkan daripada menunjukkan perasaan
bimbang kepada murid sewaktu berada di dalam air kerana ini boleh menyebabkan
mereka menjadi bimbang dan takut. Guru perlu sentiasa bercakap dan memberi
galakkan kepada murid semasa mereka hendak masuk ke dalam air. ‘Eye Contact’
boleh membantu membina keyakinan murid. Latihan hendaklah dimulakan dengan
memasuki kawasan sudut kolam yang cetek.
ii.
Ketidakupayaan Intelektual
Ketidakupayaan
intelek juga dialami oleh murid PPKP di mana tahap tumpuan yang singkat
menyebabkan maklumat yang diberi tidak dapat disimpan dengan sempurna. Oleh
itu, penjelasan guru perlulah ringkas dan tepat. Ada murid-murid PPKP yang
kurang persepsi kemahiran motor dan persepsi mengenai jarak atau kedalaman
kolam renang. Maka persepsi yang tepat dan betul perlu disampaikan kepada
mereka. Guru juga harus ingat bahawa murid-murid PPKP tidak mempunyai
pencapaian kemahiran yang sama, namun pada satu keadaan atau ketika mereka
mungkin boleh menguasainya.
5.6 AKTIVITI
REKREASI RENANG/HIDROTERAPI
i. Pendahuluan
• Memanaskan
badan dan meregangkan otot.
• Mengenakan
jaket keselamatan.
ii. Isi
Pelajaran
• Bermain-main
di tepi air.
• Murid masuk ke
dalam kolam dengan bantuan guru dengan cara yang betul
• Guru membantu
murid mengadakan aktiviti-aktiviti ampungan.
• Melakukan
aktiviti berjalan di dalam kolam dengan bantuan guru.
• Aktiviti
renang dengan bantuan guru.
• Aktiviti
renang bebas menggunakan bola dengan pemerhatian guru.
• Murid keluar
daripada kolam dengan menggunakan kaedah tertentu.
iii. Penutup
• Aktiviti
kelonggaran dan regangan tangan dan kaki.
• Mengemaskan
dan membersihkan diri.
slm 1 m'sia, minta izin copy ya..tq
ReplyDelete